27 februari 2012

att vara ledig när man är ledig vol.2*

peppe funderar på ledig tid.... * rubriken helt ogenant stulen av henne.
jag skulle kommentera men det utvecklades till ett inlägg...

jag vågar påstå att jag är ganska bra på det här med ledig tid. när fredagsklockan slår fem eller sex så tappar jag allt o får inte nåt gjort under vecksolutet ens fast jag försöker med god vilja och min.

jag kan till o med ha en sund plan (som jag VILL förverkliga) om att jobba kanske 3 timmar på söndagen. bara för att underlätta mitt eget liv följande vecka.
men nix pix.
det funkar inte. 

måndagsstarten är alltid trög också. jobbar aldrig före kl.9 en måndag... idag gick jag tillbaks i sängen efter frukosten....

samma gäller när det ringer ut till semester - allt faller. visst jobbar jag då in i det sista och gör kanske en lång dag den sista, men sen när jag bestämt att det är semester så är det. sköter nog akut-ärenden* o kollar gärna min mail, det ger en viss ro för mig att ha koll på läget. men inte åtgärda nåt.

hur har jag lyckats då?
vet inte riktigt... det är kanske en summa av många saker...

minns att jag hösten 2010 fann den känslan i jobbet. en liten buddha satt sig i min mage. jag tror "han" har stort inflytande på min lediga tid. det var då jag/han lärde mig att tänka tanken: "vad händer VERKLIGEN om jag inte gör det där just nu? vem dör? vilken värld går under? vem blir riktigt arg på mig? (förutom jag själv alltså)"

jag lärde mig skilja på panik och panik. på egen orsakad stress o vad som verkligen är bråttom. skillnaden på stres o bråttom. då lärde jag mig också ge längre tidtabeller åt min själv. det jag tidigare svarade åt någon att jag fixar inom en vecka säger jag nu inom tre veckor. tre-dubbla den lovade tiden - min regel. eller fråga åtminstone hur bråttom det verkligen är, det är sällan så bråttom som någon tror.

förutom buddha så lärde jag mig lite senare att skilja på TO DO och projekt. jag hade en evighets TODO-lista. på den stod det skrivet grejer som är projekt - grejer som tar tid, som innefattar många svängar, delprojekt. som tex att fixa ett introduktionsprogram till nyanställda. det är INTE ett TODO. det är ett projekt. TODO är grejer du gör på under 30 min, max en timme.

nu kör jag med två listor. TODO-lista - sånt som snabbt kan fixas o lätt strykas över. projektlistan är de grejer som kräver mer tid och ett projekt kan istället ha en liten TODO-lista under sig. det blir så mycket roligare när man får stryka bort grejer.

förutom detta så kör jag ännu med mitt klassiska trick: de dagar du är på väg hem o känner dig usel för att du "inte fått nåt gjort", TO DO-listan är helt orörd. då sätter jag mig ner en stund o listar de grejer jag gjort o stryker över dem med detsamma. plötsligt har man gjort massor den dagen o kan gå hem nöjd. om det bara står att jag kokat kaffe och ringt två samtal o skickat två mail - det är ändå fem saker att stryka över.

slut på det rosenröda.

visst stressar jag fortfarande. visst kan jag ha paniktankar morgon eller kväll för den kommande veckan. visst hotar jag i tanken med att skälla ut min chef (ibland gör jag det också) och världen för att jag har alldeles för mycket och visst ångest-vrider jag mig över listor på allt som ska fixas och gnäller o gnyr.

men lite bättre är jag. jag lugnar mig snabbare än fort och förr. jag konstaterar att inte heller denna gång går världen under om jag inte får allt gjort. så jag börjar med en sak o ser hur långt jag kommer. jag ger mer utrymme åt mig själv. för ingen annan kommer att göra det. ingen annan kommer att sätta gränser eller sluta ställa skyhöga krav. bara du själv.



* som akuta ärenden semestertid klassar jag ärenden som drastiskt påverkar en eller flera andra personer på ett avgörande sätt. (jag har nån gång löst nåt löneproblem på semester, jag tror sådant lönar sig... man vet ju själv hur ledsen man blir om man blir utan lön...)

8 kommentarer:

  1. Hittade in på din blogg den här magsjuka morgonen. Väl skrivet, jag ska försöka ta efter ett par av dina trick.

    Jag har förresten tänkt flera gånger efter bloggkryssningen att det var fint att få lära känna dig lite grann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! va glad jag blev av dina ord! jag tycker oxå det var skoj att få träffas - hoppas vi gör det igen! o jag tänker på dig ofta då jag går hem o promenerar förbi ditt jobb! ;)

      Radera
  2. Så lärorikt! jag söker efter min inre buddha och jag tror jag snart hittar honom. Tack för det här!

    SvaraRadera
  3. helt super bra! speciellt vad som är todo och vad som faktiskt är projekt och är större grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. va roligt om det gav en bra idé till nån annan oxå!

      Radera
  4. Tack för det här kloka inlägget.

    SvaraRadera